Wednesday 24 January 2018

Suplemen dan MIlk Booster Untuk Bantu Penyusuan

Alhamdulillah, malam ni terbuka hati untuk update blog setelah sekian lama..hee..seronok blogging ni sebab boleh share dengan lebih lanjut lagi untuk customer tersayang dan yang paling penting dapat mengasah penulisan kita insyaallah.

Dalam entry ni, saya nak ulas sedikit mengenai peranan suplemen (dan juga milk booster) dalam penyusuan susu ibu.

Ia membantu agar penghasilan susu lebih lancar, dan susu juga lebih cepat terhasil.

Susu dan penghasilannya adalah berkaitan dengan isyarat dan rangsangan, yang mana isyarat ini dibawa ke otak lalu otak mengaktifkan hormon prolaktin (hormon penyusuan). Apabila prolaktin terhasil, maka ia mencetuskan penghasilan susu badan.
Suplemen/milk booster membantu menjayakan lagi konsep penyusuan ini, Seperti dikatakan tadi, ia membantu menjayakan, dan bukannya kunci kepada penyusuan atau penghasilan susu. kalau kita ambil berjenis-jenis suplemen dan milk booster sekalipun, tetapi konsep Supply And Demand tidak kita patuhi, susu tetap akan kering.

Selain itu, penyusuan amat berkait rapat dengan psikologi dan keadaan tubuh ibu. Misalnya jika ibu sedih/sakit/letih, susu mungkin berkurangan sedikit penghasilannya. pengambilan suplemen akan memberikan ibu tenaga agar kekal cergas, gembira, ceria, makanya ia akan membantu menyediakan keadaan tubuh ibu yang optimum untukpenghasilan susu yang banyak.

Suplemen juga melengkapkan nutrisi si ibu, Suplemen berunsur protein melengkapkan bahan mentah susu (komponen utama susu adalah protein).

Selain itu, pastikan anda mengambil makanan seimbang, dan air secukupnya (3 liter sekurangnya sehari) bagi melancarkan penghasilan susu.
Apapun yang paling penting adalah doa dan semangat dari ibu ye. Moga ibu-ibu yang menyusukan anak lebih kuat dan tabah insyallah. 


0 comments: