Sunday 19 January 2014

Tip kuruskan badan dari UmmiAmmarArif

Wah kali ni nak share tentang tip kuruskan badan. em, cantik ke kurus tu..? Ada apa dengan kurus..kurus tu tak tentu cantik..ada yang diluar sana merasakan dirinya gemuk tapi tidak pun.ni boleh mendatangkan bahaya kepada kesihatan.apepun jangan terlalu obses k dengan berat badan kita. Yang penting sebenarnya adalah untuk mencapai berat badan ideal.tidak terlalu kurus atau terlaly gemuk (obesiti). 

perasaan gemuk..bahaya nih..hee
TIP KURUSKAN BERAT BADAN 

1) PEMAKANAN
Dalam satu hari dicadangkan untuk makan 5-7 hidangan kecil berbanding tiga hidangan besar supaya nafsu makan dapat dikawal dan tenaga berterusan sepanjang hari. Jangan skip hidangan sebab bila da lapa makan kan bahaya tu.Selain tu, kenali keperluan kalori seharian. Nah baca kat sini tuk Kenali Kalori. Saya pun banyak refer kat sini tentang apa,bagaimana nak kira kalori sehari. Boleh nak makan tapi kena control pemakanan kita tu.Contohnya teringin nak minum teh ais, minum lah tapi kena cover balik dengan air kosong.Nak makan makanan segera, esok makan la banyak sayur-sayuran untuk detox balik. Tapi banyak mane lah kita boleh cover.so pandai-pandai lah..badan sendiri kan..sendiri rasa..

piramid makanan
2)SENAMAN
Senaman ni penting.buat yang rilek-rilek pun boleh dan sesuai dengan kita seperti jalan kaki dan jogging. Senam ni membantu proses pembakaran kalori dalam badan. So boleh la bantu nak kurngkan berat badan. Tak perlu hari-hari pun yang penting berterusan. Banyak lagi aktiviti yang boleh membantu membakar kalori seperti sauna,yoga dan sebagainya. yang penting kita bergerak takkan nak duduk saja kan.lagi senaman dapat mengurangkan stress kita.



3)SUPPLEMENT DAN MAKANAN TAMBAHAN
Kalau kita gabungkan diet, senaman asas yang baik..supplemen dan makanan tambahan membantu mempercepatkan usaha dan mengurangkan berat badan kita. Tapi kita perlu bijak memilih supplemen takot memakan diri pula. Takde ubat yang dapat mengubah bentuk badan kita secara drastik dan jika ada pun PASTI ia membahayakan..! 
Saya mencadangkan supplemen protein sebagai snek antara hidangan kerana ia rendah dari segi kalori dan juga multivitamin yang baik agar dapat membekalkan nutrisi yang mencukupi dalam badan kita. KLIK SINI untuk cadangan supplemen untuk kurus, menurunkan berat badan secara sihat dan selamat insyaallah...

semangat nk ke berat ideal tu bagus
Akhir kata,walau apa pun tip yang diberi sumenye terletak di tangan kita antara mahu atau pun tidak..Pilihan ditangan kita.


Salam cantik dan sihat,
~Aisyah~
Pengedar Sah Shaklee Anda
017-3468802
rsaisyah317@gmail.com








0 comments: